آخرین اخبار
اشتراک گذاری
14 آذر 1403
کد مطلب : 816

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله
«دخت ارجمندم فاطمه سالار زنان گیتی در همه عصرها و نسل هاست. او حوریه ای است در سیمای انسان که هرگاه در محراب عبادت در برابر پروردگارش قرار می گیرد نور وجودش برای فرشتگان می درخشد درست همان گونه که ستاره ها برای زمینیان نورافشانی می کنند».

در پرتو سخنان حضرت زهرا علیهاالسلام
«حُبِّبَ اِلَیَّ مِنْ دُنْیاکُمْ ثَلاثٌ: تَلاوهُ کتابِ اللّه ِ والنَظَرُ فی وجهِ رسولِ اللّه ِ والانفاقُ فی سبیلِ اللّه ؛ از دنیای شما سه چیز در نظرم محبوب است: تلاوت قرآن، نگاه به سیمای پیامبر خدا، انفاق و بخشش در راه خدا».

«مَنْ اَصْعَدَ اِلیَ اللّه ِ خالِصَ عبادتِهِ اَهْبَطَ اللّه ُ الیهِ اَفْضَلَ مَصْلَحَتِهِ؛ هر کس عبادت خالصانه خود را نزد خدا بالا بفرستد، خداوند هم برترین مصلحت خود را برای او فرو می فرستد».

«بِشرٌ فی وَجْهِ المؤْمِنِ یُوجِبُ لصاحِبِه الجنّه؛ خوشرویی در چهره مؤمن، برای صاحبش بهشت فراهم می آورد».

«فَرَضَ اللّه ُ الْعَدْلَ مِسْکا لِلْقُلُوبِ؛ خداوند عدل را قوت دل ها قرار داده است».

«ما یَصْنَعُ الصّائِمُ بِصِیامِهِ؟ اِذا لَمْ یَصُنْ لِسانَهُ وَسَمْعَهُ وَبَصَرَهُ وَجوارِحَهُ؛ اگر روزه دار زبان و گوش و دیده و اعضاء خویش را از گناه نگه ندارد، روزه، او را به چه کار آید»؟

اشاره/ غریبانه
محمدکاظم بدرالدین
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «در نزد خدا چیزی محبوب تر از دو قطره نیست: قطره اشکی که از خوف الهی از چشم سرازیر شود و قطره خونی که در راه خدا ریخته شود.» و فاطمه این دو قطره محبوب را واجد است.

اینک لحظات واپسین عمر زهراست. علی با اینکه سدّی در برابر مشکلات و دشواری هاست، با اینکه کوهی از مقاومت است، از دیدن حال زهرا علیهاالسلام به گریه افتاده است. زهرا به هوش می آید و گفت وگویی بین این دو مونس جان شیفته رد و بدل می شود و در پایان، فاطمه چنین وصیت می کند:

مرا امشب غسل بده، شب کفن کن، شب دفن کن… .

علی به تلاوت قرآن و سوره یاسین مشغول است. زهرا چشم می گشاید و می گوید:

«السلام علیک یا جبرائیل. السلام علیک یا ملائکه ربی. الیک ربّی لا الی النار.» و چشم بر هم می نهد.

غریب می روی ای یاسِ دامن یاسین!کدام خاطره جز درد، آشنای تو بود؟

علی به هنگام دفن زهرایش این گونه به پیامبر خطاب می کند:

«آه، که با چه سرعتی به تو پیوست ای رسول خدا، پیمانه صبرم در این مصیبتِ جان سوز لبریز شده است. اینک امانت تو را به تو سپردم. اما…».

حضرت فاطمه علیهاالسلام در طول مدت حیات کوتاه خود و بخصوص ۳ ماهه آخر عمرش، جهادی عظیم و مبارزه ای مؤثر داشت؛ مبارزه ای که در تاریخ حیاتِ زنان، بی سابقه و کم نظیر است و تاریخ آن را به عنوان الگو و سند ثبت کرده است. حضرت زهرا علیهاالسلام ، نشان داد که راه و رسم مبارزه، همه گاه، تیر زدن و شمشیر کشیدن نیست؛ گاهی مبارزه به صورت خشونت و رویارویی انجام می گیرد و زمانی به صورت آرام است و با سکوت انجام می پذیرد. او می دانست که مبارزات، لازم نیست که همه گاه، به سرعت و فوریت نتیجه دهد، بلکه گاهی بذر نهضتی کاشته می شود و حاصل آن سال های بعد و حتی دهه ها و قرن های بعد به دست می رسد. او در مقطعی به خطبه خوانی و بحث و استدلال منطقی با خصم پرداخت، رسواگری کرد و اتمام حجت نمود و در مرحله ای دیگر با سکوت، خشم و نفرت خود را اعلام نمود.

مقام معظم رهبری می فرماید: «جهاد آن بزرگوار در میدان های مختلف، یک جهاد نمونه است. در دفاع از اسلام، در دفاع از امامت و ولایت، در حمایت از پیغمبر صلی الله علیه و آله در نگه داریِ بزرگ ترین سردار اسلام یعنی امیرالمؤمنین علی علیه السلام که شوهر او بود».

اشک های فاطمه علیهاالسلام
حضرت زهرا علیهاالسلام ، یکی از پنج نفری است که در طول زندگی، بسیار گریسته اند. [آدم، نوح، یعقوب، یحیی، فاطمه علیهاالسلام ] گریه های حضرت زهرا علیهاالسلام را می توان به دو بخش تقسیم نمود:

الف) گریه عاطفی
که تداعی گر بیت الاحزان است. بیت الاحزان (خانه اندوه ها) دورتر از خانه های مردم و جایی در بقیع بوده که حضرت علی علیه السلام آن را برای حضرت زهرا علیهاالسلام ساخته بود. حضرت زهرا علیهاالسلام هر روز صبح با حسن و حسین علیهماالسلام به آن جا می رفت و (در غم از دست دادن پدرش و مصیبت های وارد شده) گریه می کرد. (علت ساخت بیت الأحزان این بود که مردم مدینه به علی علیه السلام گفته بودند: از فاطمه بخواه یا شب گریه کند یا روز).

ب) گریه سیاسی
فاطمه، همچنین می گرید از آن بابت که حق علی و بالتبع حق اسلام نادیده گرفته شده است. برای اینکه از گذشته تاریخ و از جاهلیت ناخشنود است. مستضعفان را در رنج بیشتر می یابد. اینکه حربه گریه را انتخاب کرده، برای این است که گریه، ذهن ها و اندیشه ها را به سوی خود جلب می کند. عده ای را وا می دارد که درباره فرد گریان، تحقیق کنند که چرا می گرید؟ سیاست دوران فاطمه سیاست فشار است. تدابیر تبلیغی، اعمال زور، ریسمان بر گردن علی افکندن، بیعت خواستن، یورش و هجوم به خانه و… .

حضرت زهرا علیهاالسلام ، هم در سخن، معلم حجاب بود و هم در رفتار، اسوه عفاف. عقیده داشت بهترین چیز برای زن، آن است که نامحرم او را نبیند و نه نگاه او به مردان نامحرم بیفتد. این سخنِ نفیس از الگوی عفت جهانیان، نه به معنای ردّ فعالیت ها و حضور اجتماعی زن در صحنه، بلکه هشدار و تذکر به لغزشگاه هایی است که بر سر راه پاکدامنی و عفاف وجود دارد. گاهی زمینه یک فساد عظیم، یک «نگاه» است؛ چه از سوی زن، چه مرد؛ فاطمه ای که با حضور یک نابینا، پشت پرده می رود، فاطمه ای که وصیت می کند تا پیکرش را در تابوتی بگذارند که حجم بدن معلوم نباشد، در موقع لزوم به متن اجتماع می آید و با خطبه ای شیوا، به احقاق حق، و رسواساختن دشمنان می پردازد.

گفتار مجری
فاطمه علیهاالسلام شیداترین پروانه شمع امامت بود. پروانه عاشقی که با سوختن و فداسازی خویش، به همگان آموخت که امام بر حق چونان کعبه است؛ کعبه ای که مردم باید «بر گرد»ش طواف نمایند. فاطمه علیهاالسلام یگانه ترین اسوه در همراهی با ولایت بود؛ همو که پهلویش شکست و در خون نشست اما لحظه ای از یاوری ولیّ امر خویش دست برنداشت.

حضرت صدیقه کبری علیهاالسلام در جایی می فرماید: «علی جان، جانم فدای جان تو و جان و روح من سپر بلاهای جان تو. یا اباالحسن! همواره با تو خواهم بود. اگر تو در خیر و نیکی به سر می بری، با تو خواهم زیست و یا اگر در سختی و بلاها گرفتار شدی، باز هم با تو خواهم بود».

خطبه فدکیه
فدک، قطعه زمینی بوده که در سال هفتم هجری، بدون جنگ و خون ریزی توسط یهودیان در اختیار پیامبر قرار گرفت و به عبارت دیگر یهودیان آن را به پیامبر بخشیدند. پیامبر هم سند آن را نوشت و در همان سال بنا به دلایلی آن را در اختیار و تصرف فاطمه زهرا علیهاالسلام قرار داد. این بخشش پیامبر به تصریح آیه قرآن، حق پیامبر بود؛ زیرا از راه غنیمت جنگی نصیب نشده بود تا دیگران را در آن نصیبی باشد.

سه نکته از مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری می فرماید: ۱. خطبه ای است که به گفته علامه مجلسی، بزرگان فُصحا و بُلَغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارت این خطبه را معنی کنند. این قدر پر مغز است.

۲. از لحاظ زیبایی هنری این سخن فاطمه زهرا علیهاالسلام مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهج البلاغه و در حدّ سخنان امیرالمؤمنین است.

۳. شاید ایشان یک ساعت صحبت کرده است با بهترین و زیباترین عبارات و زبده ترین و گزیده ترین معانی.

یکی از محورهای اساسی که حضرت زهرا علیهاالسلام به آن توجه و تأکید داشتند، بُعد پرستش و گرایش فرزندان به ادای تکلیف عبادی و الهی بود. آن حضرت، شوق بندگی را از همان دوران کودکی در جان فرزندان خود تقویت کرده و بذر محبت و ارتباط با معبود را در کام آنان افشاند تا ادای تکلیف برای آنان نه تنها رنج و مشقتی نداشته باشد، بلکه با اشتیاق به استقبال آن بروند. بر این اساس، فاطمه زهرا علیهاالسلام ، فرزندانش را حتی به شب زنده داری عادت می داد. البته او شیوه تربیت را به خوبی می دانست و به گونه ای برخورد می کرد که در حد توان و استعداد فرزندان باشد. حضرت در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان کودکان خود را به بیداری و نخفتن وادار می کرد. حضرت علیهاالسلام در روز بچه ها را می خوابانید و غذای کمتری به آنان می داد تا موقعیت مطلوب تری از نظر جسمی و روحی برای احیا داشته باشند. او به حدی در این کار جدی و قاطع بود که نمی گذاشت احدی از اهل خانه خوابش ببرد و می فرمود: «محروم [واقعی] است کسی که از برکات شب قدر محروم بماند».

گویا فاطمه علیهاالسلام می خواهد از دوران کودکی در قلب پاک فرزندان خود جمال خدا را به تجلی درآورد، و جان و زبانشان را به حلاوت و شیرینی عبادت آشنا کند و محبوب راستین را به آنان نشان دهد تا در جوانی جذب جلوه های دروغین نشوند.

احکام فاطمیّه
یک – برای فرد بی وضو حرام است که نام خداوند متعال را مس نماید و همچنین است بنا بر احتیاطِ واجب مس اسامی مبارک پیغمبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام و حضرت زهرا علیهاالسلام .

دو – تسبیحات حضرت زهرا علیهاالسلام بعد از هر نماز، مستحب است. چه نماز واجب و چه نماز مستحب ولی در نماز واجب خصوصا در نماز صبح، مستحبّ مؤکّد است.

سه – اگر روزه دار با گفتن، نوشتن، اشاره و مانند اینها به خدا و پیامبر و جانشینان آن حضرت عمدا نسبت دروغ بدهد، روزه اش باطل می شود و احتیاط واجب آن است که نام حضرت زهرا علیهاالسلام و سایر پیامبران و جانشینان آنان هم در این حکم فرقی ندارد.

چهار – نماز حضرت زهرا، دو رکعت است. به این صورت که در رکعت اول بعد از حمد، صد مرتبه سوره قدر و در رکعت دوم بعد از حمد، صد مرتبه سوره توحید خوانده می شود.

پنج – کیفیت صلوات بر حضرت زهرا علیهاالسلام چنین است: «اللهمّ صَلِّ عَلی فاطمهَ وابیها وبَعْلِها وَبَنیها والسِّرِّ المُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِهِ عِلْمُکَ».

چراغ راه
امام خمینی رحمه الله
… یک روایت در کافی شریفه است و با سند معتبر نقل شده است. و آن روایت این است که حضرت صادق علیه السلام می فرماید: «فاطمه علیهاالسلام بعد از پدرش ۷۵ روز زنده بودند. در این دنیا بودند و حزن و شدت برایشان غلبه داشت، و جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد.

مقام معظم رهبری
در روایت دیگری از امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل شده است که فاطمه زهرا علیهاالسلام به ایشان می گوید: ملائکه می آیند با من سخن می گویند و مطالبی را به من می گویند. امیرالمؤمنین علی علیه السلام به ایشان می گویند: وقتی صدای مَلَک را شنیدی، به من بگو تا من بنویسم آنچه را که تو می شنوی و امیرالمؤمنین علی علیه السلام نوشت آنچه را که ملائکه به فاطمه زهرا علیهاالسلام املا می کردند و این یک کتابی شد که در نزد ائمه علیهم السلام بوده و هست. نام این کتاب «مصحف فاطمه» یا «صحیفه فاطمیّه» است.

امام خمینی رحمه الله
ما مفتخریم که… صحیفه فاطمیه که کتاب الهام شده از جانب خداوند تعالی به زهرای مرضیه است، از ماست.

مقام معظم رهبری
در روایات متعدد آمده که ائمه علیهم السلام برای مسائل گوناگون خود به «مصحف فاطمه» مراجعه می کردند.

مقام معظم رهبری
در دورانی هم که راه فتوحات و غنایم باز شده است، دختر پیغمبر ذره ای از لذت های دنیا و تشریفات و تجملات و چیزهایی را که دل دخترهای جوان و زن ها متوجه آنهاست به خود راه نمی دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *