آخرین اخبار
اشتراک گذاری
08 بهمن 1401
کد مطلب : 314

زندگی‌نامه حجت‌الاسلام و المسلمین فخرالدین کلباسی اشتری

حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا فخرالدین کلباسی اشتری در شب هفدهم ماه شعبان سال ۱۳۴۲ ق/سال ۱۳۰۳ش در اصفهان متولد شده و پس از دوران طفولیت ابتدا به مدرسه علیّه رفت و پس از گرفتن مدرک سیکل به دبیرستان صارمیه رفت و مدرک دیپلم را از آن مدرسه دریافت کرده و به دستور پدر به مشهد هجرت نمود و ادبیات عرب و منطق را نزد حجت‌الاسلام شمس و معانی و بیان را نزد ادیب نیشابوری به پایان برد،

کتاب معالم و قسمتی از شرح لمعه را نزد عالم فاضل سید احمد یزدی و مابقی شرح لمعه ومنظومه حاجی سبزواری و شرح تجرید علامه حلی و رجال و هیئت را نزد پدر خود خواند و سپس به اصفهان بازگشت و چند سال در مجلس درس حضرات آیات حاج آقا حسین خادمی ، حاج سید علی اصغر برزانی و حاج آقا صدرالدین کوهپایی شرکت کرد.

وی در طول این مدت نیز از دانشگاه تهران، لیسانس خود را در رشته حقوق قضایی دریافت نمود و پس از آن به مدت ۳۰ سال در دبیرستان‌های اصفهان و هم‌چنین دانشگاه صنعتی اصفهان مشغول به تدریس علوم و معارف اسلامی گردید.

بعضی از شاگردان حوزوی حاج آقا فخرالدین کلباسی در ادبیات عرب و مطوّل (معانی و بیان) عبارت‌اند از: آیهالله حاج شیخ حسین مظاهری و حاج شیخ مهدی مظاهری، حاج شیخ محمدحسین منصور زاده، حاج شیخ حسن میرخلف‌زاده و ده‌ها شاگرد دیگر.
منبر و سخنرانی ایشان جذاب بود و اشعار زیادی را در حافظه داشت و سروده‌هایی از ایشان به یادگار مانده است. او در مسجد تکیه واقع در شیش بید آباد (خیابان آیهالله زاهد) و مسجد خیاط‌ها واقع در بازار اصفهان و مسجد رکن‌الملک امامت جماعت می‌نمود و به همت ایشان و کمک مؤمنین تعمیراتی در سه مسجد مذکور انجام گرفت و هم‌چنین ایشان از مؤسسین ساختمان قائمیه و مؤسسه علمی و دینی احمدیّه اصفهان بوده و زحمات زیادی در این راه صرف نمود.
ایشان پس از صرف عمر خود در ترویج و تبلیغ دین در سوم ذی القعده سال ۱۴۰۷ قمری/ ۹ تیر ماه سال ۱۳۶۶ شمسی در سن ۶۳ سالگی درگذشت و بنا بر وصیت خود در مقبره خانوادگی در صحن اول مسجد رکن الملک دفن گردید. پیکر ایشان از مسجد سید به مسجد خیاط‌های بازار و سپس به سمت تخت فولاد و مسجد رکن‌الملک به صورت با شکوهی تشییع گردید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *