آخرین اخبار
اشتراک گذاری
21 فروردین 1403
کد مطلب : 729

کتاب «اندیشه‌های تمدنی آیت الله العظمی محمدرضا کلباسی اشتری، اثر غلامرضا جلالی و با اشراف علمی آیت الله احمد کلباسی اشتری منتشر شد.

این کتاب به انضمام دو رساله در شرح حال وی در ۴۸۰ صفحه به همت مؤسسه بوستان کتاب به چاپ رسید.
آیت الله حاج شیخ محمدرضا کلباسی اشتری (متوفای ۱۳۸۳ قمری) افزون بر مقام فقاهت و حکمت متعالیه، شخصیتی تمدّن ساز و تأثیرگذار در جامعه و نظریه پرداز در امور سیاسی و اجتماعی بود.

این کتاب در پنج فصل تألیف شده است؛ فصل اول با عنوان «اوضاع حوزه‌های علمیه اصفهان در عصر قاجار» به بیان تفکرات تمدنی رکن الملک، توجه به استقلال اقتصادی و پاسخگویی به شبهات دینی پرداخته و عدالت ورزی و حاکمیت آن و بیوتات علما در اصفهان دوره قاجار را بررسی کرده است.

فصل دوم «نگاهی به حیات آیت الله شیخ محمدرضا کلباسی اشتری» نام دارد. نویسنده در فصل سوم با عنوان «اندیشه‌های تمدنی آیت الله کلباسی» به تشریح اندیشه‌های دینی، گرایش‌های عرفانی و تلاش در راه گسترش حکمت پرداخته و ارتقا فرهنگ عمومی، بازسازی نهاد‌های تمدنی و تولید اندیشه‌های سیاسی را به نگارش درآورده است.

فصل چهارم با عنوان «فعالیت‌های سیاسی آیت الله محمدرضا کلباسی» به بررسی مقابله با نظام اجباری، شرکت در نهضت مبارزه با قانون متحدالشکل شدن لباس و شرکت در نهضت ملی نفت پرداخته و تفکیک دین و سیاست، غفلت از مبارزه با استبداد داخلی و عدم تبیین هدف و چشم انداز بلند برای نهضت را مورد تأکید قرار داده است.

در فصل پنجم این کتاب فرزندان، نوادگان و داماد‌های آیت الله محمد رضا کلباسی معرفی شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *