آخرین اخبار
اشتراک گذاری
07 بهمن 1401
کد مطلب : 284

زندگی‌نامه آیت الله حاج شیخ اسماعیل کلباسی اشتری

مرحوم آیت الله حاج شیخ اسماعیل کلباسی در روز عید قربان سال ۱۳۲۲ ق/۱۲۸۳ش متولد شد، پس از دوران طفولیت، ادبیات عرب را از شیخ میرزا حسن قاضی عسکر آموخت، چند سالی نزد پدر خود و میرزا یحیی مدرس و شیخ علی یزدی منطق، فقه و اصول را تعلیم گرفت. آنگاه برای ادامه تحصیل به مشهد هجرت نمود و در آنجا نزد علمایی چون فاضل بسطامی، حاجی محقق، شمس، ادیب نیشابوری و آیت الله حاج شیخ احمد کفایی خراسانی فرزند آخوند خراسانی دروس منطق و معانی و بیان و اصول فقه را نیز آموخت و جهت تحصیل فلسفه به درس آیت الله آقا بزرگ حکیم حاضر شد.
سپس به اصفهان بازگشت و سال‌ها در مجلس درس آیات عظام حاج سید مهدی درچه‌ای، حاج سید علی نجف آبادی، آقا سید محمد نجف آبادی، حاج آقا صدر کوهپایه‌ای، شیخ محمود مفید و حاج شیخ محمدرضا نجفی حاضر شده و یادگیری فقه و اصول و حکمت را نزد این بزرگان ادامه داد.
در زمان رضا شاه، رژیم شاهنشاهی حاج شیخ اسماعیل کلباسی را خلع لباس نمود و مدتی او را به جرم دفاع از حریم اسلام و انتقاد از حکومت پهلوی بازداشت و زندانی کرد.
حاج شیخ اسماعیل کلباسی بعد از آزادی، با لباس و کلاه پهلوی در درس آیت الله حاج سید مهدی درچه‌ای و دیگر علماء شرکت می‌نمود. ایشان مثل بسیاری دیگر از علماء سختی‌های دوران رضاخان را به جان خرید و بار دیگر لباس روحانیت را به تن کرد. وی در سال ۱۳۵۱ قمری در تهران رحل اقامت افکند و حدود دو سال در درس خارج فقه و اصول آیت الله میرزا محمدطاهر تنکابنی و میرزا محمدمهدی آشتیانی حاضر شد و با توشۀ علمی جدید بار دیگر به اصفهان مراجعت نمود و در این شهر مشغول تدریس و تربیت شاگردان و موعظه مردم با بیانات جذاب و شیوا شد.
حاج شیخ اسماعیل کلباسی در سحرگاه شب‌های جمعه در مسجد رکن‌الملک دعای کمیل می‌خواند و در سحر گاه شب‌های رمضان در مسجد چاره دردشت دعای ابو حمزه ثمالی قرائت می‌نمود و حالات عرفانی او جاذبه معنوی زیادی داشت.

مشایخ اجازه:
علما و مراجعی که برای آیت الله حاج شیخ اسماعیل کلباسی اجازه نقل روایت و اجازه در امور حسبیه نوشته‌اند عبارت‌اند از:
آیات عظام محمدحسین آل کاشف الغطاء، حاج سید محمود شاهرودی، حاج شیخ محمدرضا کلباسی، آخوند ملاّ حسین فشارکی، حاج سید محمد نجف آبادی و میرزا محمّدتقی شیرازی
آثار و تألیفات:
۱- زیارتگاه اهواز، در شرح حال علی بن مهزیار اهوازی
۲- حواشی و اضافاتی بر کتاب انیس‌اللیل در شرح دعای‌کمیل
۳- ترجمه و شرح کتاب نفس المهموم حاج شیخ عباس قمی در مصائب سیدالشهداء؟ع؟
۴- کتاب عشریه در شرح حال حضرت فاطمه زهرا ؟عها؟
۵- شرح کتاب مدارس حاجی سبزواری در اسرار احکام اسلام.

وفات:
آیت الله حاج شیخ اسماعیل کلباسی در مدت عمر خود یازده بار به سفر حج و چند مرتبه به عتبات عالیات مشرف گردید و سرانجام در شب ۲۷ رمضان سال ۱۳۹۷ قمری /۲۰ شهریور ۱۳۵۶ شمسی در سن ۷۳ سالگی رحلت نموده و در مقبره خانوادگی صحن اول مسجد رکن الملک دفن گردید. ایشان در زمان حیات خود قبر خود را آماده و مهیّا نمود و در قبر خود دعای کمیل می‌خواند و گریه می‌کرد.
پیکر ایشان از مسجد سید به مسجد خیاط‌های بازار و سپس به سمت تخت فولاد و مسجد رکن الملک تشییع با شکوهی گردید و جلسات ترحیم در مساجد مذکور و مسجد حکیم و مسجد تکیه بر پا گردید. آیت الله حاج شیخ مجتبی کلباسی تنها فرزند روحانی ایشان و حاج آقا مهدی مظاهری، حاج سید فضل‌الله تجویدی، حاج شیخ اسدالله جوادی (گورتانی) از شاگردان حاج شیخ اسماعیل کلباسی بوده‌اند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *