آخرین اخبار
اشتراک گذاری
12 فروردین 1403
کد مطلب : 718

«فُزْتُ وَ رَبِّ الْکعْبَهَ»؛ سخن امیرمؤمنان علی(ع) به هنگام شهادت، از این حقیقت سرچشمه گرفته است که «آن حضرت در جنگ احد، تا سرحد شهادت جنگید و بدنش شصت زخم برداشت، ولی با دیدن بدن های گلگون حضرت حمزه(ع) و دیگر شهیدان احد، ناگهان عشق و شوری در وجودش پدیدار شد، به طوری که هیجان زده و بی تاب گردید. پیامبر از جریان آگاه شد و به علی(ع) فرمود: به تو مژده باد؛ چرا که شهادت پشت سر توست.» امیرمؤمنان علی(ع) سال های سال ماند، غم فراق پیامبر، و همسر گرامی اش فاطمه(س) را با تمام حوادث تلخش تحمل کرد؛ دربرابر غصب خلافتش، به دستور پیامبر اعظم سکوت کرد؛ حتی به منظور حفظ وحدت، خلفای دیگر را یاری کرد و آنگاه که به جایگاه اصلی اش؛ یعنی خلافت رسید، عدالت معنا پیدا کرد. «مفاهیم گوناگونی که شُعب مختلف عدالت دارد، در وجود امیرالمؤمنین درهم تنیده است. امیرالمؤمنین، مظهر عدل الهی است».

در زمان خلافت کوتاه حضرت علی(ع)، سه جنگ درگرفت که هر یک از دیگری سخت تر و پیچیده تر بود؛ زیرا دشمنانش مسلمان و حتی برخی از صحابه رسول خدا(ص) بودند. یاران حضرت نیز پیمان شکنانی بودند که چند سال پس از شهادت ایشان در محراب عبادت، سر مبارک فرزندش را روی نیزه بردند.

در زمان خلافت کوتاه حضرت علی(ع)، سه جنگ درگرفت که هر یک از دیگری سخت تر و پیچیده تر بود؛ زیرا دشمنانش مسلمان و حتی برخی از صحابه رسول خدا(ص) بودند. یاران حضرت نیز پیمان شکنانی بودند که چند سال پس از شهادت ایشان در محراب عبادت، سر مبارک فرزندش را روی نیزه بردند.

سراسر زندگی حضرت علی(ع) برای بشر، درسی آموزنده و جاودانه بود. رهبر معظم انقلاب می فرماید: «وجود امیرالمؤمنین(ع) از جهات متعدد و شرایط گوناگون، برای همه نسل های بشر یک درس جاودانه و فراموش نشدنی است. همه سال ها، همه روزها و همه تاریخ، متعلق به امیرمؤمنان و خط و راه روشن اوست.» «برای انسان والایی که می خواهد بر فراز همه پدیده های عالم وجود پرواز کند و هیچ چیز پای بند او نباشد و او را اسیر نکند، اسوه حقیقی، امیرالمؤمنین است.» «آنچه مهم است و امروز برای ما از معرفت و آگاهی ها مهم تر است، عبارت است از نزدیک شدن عملی به امیرالمؤمنین(ع)؛ زیرا او اسوه است».

«ملت ما، ملت علوی است و معتقد و مرید عاشق امیرالمؤمنین(ع) است. امروز در جمهوری اسلامی اگر بخواهیم سعادت این کشور تأمین شود و مردم عزیز ایران با توانایی هایی که خدای متعال در جوهر این کشور و این ملت قرار داده، به تمنیات و آرزوهای مشروع خود برسند، باید همان خط [امیرالمؤمنین] را دنبال کنیم و دین و دنیای خود را از روی آن حکومت الگو بگیریم».

امروزه، بروز مشکلات و معضل های اجتماعی به دلیل فاصله گرفتن مردم و مسئولان از خط حضرت علی(ع) است، همان گونه که در دوران زندگی خود حضرت علی(ع)، مردم و خواص و صحابه رسول الله از خط امیرالمؤمنین(ع) فاصله گرفتند و سخن رسول اعظم(ص) را که فرمود: «علی مع الحق و الحق مع علی»، فراموش کردند. «عدل به آن معنایی که ما جزو اصول دین می دانیم، اقتضاء می کرد که خداوند متعال شخصیتی مثل امیرالمؤمنین را برای رهبری و هدایت مردم انتخاب کند.» و اگر «هر چه بتوانیم عدل را در جامعه بیشتر مستقر کنیم، شباهت ما به امیرالمؤمنین و تمسک ما به ولایت آن بزرگوار، بیشتر خواهد شد.» از مهم ترین نمودهای توجه به برقراری عدالت، در میان مسئولان حکومتی و صاحب منصبان است. «در نظر امیرالمؤمنین(ع)، منصب حکومتی نباید وسیله ای برای راحتی و عیش و کسب دنیا برای خود باشد».

بنابر فرمایش رهبر معظم انقلاب: «مبارزه با مفاسد اقتصادی و گرایش به سمت بی بندوباری در امور مالی و مسائل بیت المال، از جمله اولین خطوط برنامه امیرالمؤمنین بوده است. ما در نظام جمهوری اسلامی باید افتخار کنیم که این راه را دنبال می کنیم»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *